bloc dels sommeliers d'El Petit Celler

EL CREIXEMENT I NO CREIXEMENT DEL CAVA

Publicat el 11/03/2013 a les 11:17, per

 

 

 

El creixement en vendes de cava va en augment, això és clar, però només al mercat exterior, i en concret aquest darrer any 2012 un 6,02% respecte el 2011. En canvi hi ha hagut una davallada a nivell nacional, un 6,28% menys, aquesta desceleració continua baixant, encara que menys respecte l’any anterior. A finals de febrer d’enguany la xifra de vendes va ser de 243 milions d’ampolles de cava, 3,6 milions més que l’any anterior, els números són evidents i el consum va en augment, però reitero, només a nivell internacional. Des del Consell Regulador aquest descens l’atribueixen més als efectes directes de la recessió econòmica que no pas pels efectes d’un boicot, que no el neguen ni l’ignoren, i encara que aquest boicot té una arrel directa, el procés sobiranista, es diferencia de l’altre que es promogué en el passat pel fet que els mitjans ajudaven a augmentar aquest boicot, en canvi ara ha canviat.

Cal destacar un apunt important, el cava no català va créixer un 46%.

Les vendes a l’estranger han marcat un nou rècord històric, amb 161 milions d’ampolles venudes, de les quals la majoria van destinades a Alemanya, Gran Bretanya i Bèlgica, on el producte està molt integrat, també hi ha hagut un important increment d’exportacions a la Xina. Una altra dada important és que la D.O. Cava és la denominació de l’estat que exporta més. I segons l’estudi de l’Institut del Cava que ha donat a conèixer públicament, 2/3 parts de la producció s’exporta, que si ho comparem amb estudis del 1990 la proporció era d’1/3.

Tot i els problemes de mercat interior i l’augment de vendes a l’exterior, la millor notícia és l’increment de l’1,53% global. Però el que més ens ha de preocupar és el preu mig en l’exportació, que el situem a 3,909%, i en un 3,954% en el mercat nacional. Aquest és el camí a seguir? Si el que es vol crear és marca i ser un producte diferenciat a nivell mundial, crec que hauríem d’anar per altres vies, doncs els preus baixos (quantitat i menys qualitat) no ajuden a un producte de qualitat, apreciat, nostre i autòcton com és el cava. Aquests preus ajuden a què un petit elaborador artesà pugui exportar i entrar en un mercat estranger?

Des d’aquí un humil servidor poc coneixedor del món del cava i vist des del punt de vista de consumidor de cava i com a català, envio un toc d’atenció als grans, i repeteixo als grans, elaboradors i al Consell Regulador del Cava per aturar aquesta prostitució del nostre cava.

Sí, el creixement és evident, però correcte? Però, com sempre, el que manen són els números.

 

Xifres respecte l’any 2011:

 

MERCAT TOTAL 243232 milions 1,53%
MERCAT INTERIOR 81825 milions -6,28%
MERCAT EXTRIOR 161407 milions 6,02%
PAÏSOS U.E 119693 milions 5,32%
ALTRES PAÏSOS 41713 milions 6,94%

 

El 74% de les venters a l’xterior es fan a la U.E

 

Principals mercats exteriors:

 

ALEMANYA 39.460.789 -2,24%
REGNE UNIT 39.460.789 12,42%
BÈLGICA 24.848.524 7,08%
ESTATS UNITS 17.224.117 32,92%
JAPÓ 325.653 32,92%
FRANÇA 4.961.015 17,52%
SUÏSSA 3.132.681 -3,17%

 

Altres països a tenir en compte i que estan a l’alça en consum de cava són el     Brasil (+8,8%), Rússia (+64,1%) i la Xina (+50,3%).

 

Escrit per

Deixa un comentari